Culture of Student Daily Infaq on Education Quality Development at MDTA
(Study at MDTA Al-Khairiyah Bujang Gadung Cilegon)
DOI:
https://doi.org/10.55307/adzzikr.v7i2.123Keywords:
Infaq Culture, MDTA, Quality of EducationAbstract
Madrasah Diniyah Takmiliyah Awwaliyah (MDTA) is one of the non-formal educational institutions under the auspices of the Ministry of Religion. The lack of attention from the government makes the condition of madrasas even more alarming. Weak resources and management, as well as the unavailability of a budget in the world of education which is something that is inseparable, makes this institution worse off. This study uses a qualitative descriptive methodology with an interview, observation, and documentation approach. The results show that due to a lack of attention from the government, institutional life has been fully funded by contributions or infaq from the local community. So with the daily infaq culture, students contribute significantly in helping the development of the quality of education at Madrasah Dinyah Takmiliyah Awwaliyah Al-Khairiyah Bujang Gadung, Cilegon Banten.
Downloads
References
Amirudin, A. (2019). Model Manajemen Pondok Pesantren dalam Peningkatan Mutu Santri Bertaraf Internasional: Studi pada Pondok Pesantren Amanatul Ummah Mojokerto Jawa Timur. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 9(2), 222–241. https://doi.org/10.24042/alidarah.v9i2.5607
Arikunto, S. 2006. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta
Arifin, Imron, Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Mengelola Sekolah Berprestasi, (Yogyakarta: Aditya Media, 2008) Hal. 322-323
Haris Nasution, A., Nisa, K., Zakariah, M., & Zakariah, M. A. (2018). Kajian Strategi Zakat,Infaq dan Shadaqah Dalam Pemberdyaan Umat. Jurnal Ekonomi Bisnis Syariah, 1(1), 22–37. https://doi.org/10.5281/zenodo.1148842
Indonesia, D. P. D. dan P. P. K. A. R. (2014). Pedoman Penyelenggaraan Madrasah Diniyah Takmiliyah. 48.
Irawan, A. (2019). Sikap sosial siswa dalam kegiatan infaq. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 4(2), 225–235. https://doi.org/10.15575/ath.v4i2.4724
Khikmah, N. (2020). Manajemen Sarana Dan Prasarana Untuk Mengembangkan Mutu Pendidikan. Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 3, 123–130. https://doi.org/10.17977/um027v3i22020p123
Muslimah, K. C., & Asrori. (2022). Internalisasi Nilai Keislaman pada Peserta Didik: Melibatkan Program Kaleng Filantropis Cilik sebagai Kesalehan Sosial dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(1), 182–198. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2022.vol7(1).9777
Moeloeng, L. J. 2002. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Nursalimah, S., Senjiati, I. H., & Anshori, A. R. (2021). Analisis Prioritas Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Muzakki dalam Berzakat, Infaq dan Sedekah di Masa Pandemik Covid-19. Jurnal Riset Ekonomi Syariah, 1(1), 47–58. https://doi.org/10.29313/jres.v1i1.184
Septiarini, D. F. (2011). Pengaruh Transparansi Dan Akuntabilitas Terhadap. Akrual, 2(2), 172–199.
Susanti, S. (2014). Meningkatkan Efektivitas Pendidikan Nonformal Dalam Pengembangan Kualitas Sumber Daya Manusia. Jurnal Handayani, 1(2), 9–19.
Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Syafa’at, A. K., & Ekaningsih, L. A. F. (2015). Potensi Zakat, Infaq, Shodaqoh Pada Badan Amil Zakat Nasional (Baznas) Di Kabupaten Banyuwangi. Inferensi, 7(1), 25. https://doi.org/10.18326/infsl3.v9i1.25-46
Syafiq, A. (2018). Peningkatan Kesadaran Masyarakat dalam Menunaikan Zakat, Infaq, Sedekah dan Wakaf. Jurnal Zakat Dan Wakaf, 5(2), 363–385.
Ungkapan tersebut dikutip oleh M. Natsir dari HAR. Gibb pada salah satu karyanya berjudul “ Whiter Islam ”. Lihat dalam M. Natsir, Kapita Selekta (Jakarta: Bulan Bintang, 1954) Hal. 15. (1954).
Uyun, Q. (2015). Zakat, Infaq, Shadaqah, Dan Wakaf Sebagai Konfigurasi Filantropi Islam. Islamuna: Jurnal Studi Islam, 2(2), 218. https://doi.org/10.19105/islamuna.v2i2.663